Wednesday, March 18, 2020

Luckin Kopi @ Petaling Street, Kuala Lumpur

Assalamualaikum, welcome back to my blog. Maaf lama tak berkarya. Ada content tapi tak ada masa nak menulis.

So memandangkan kita semua kena stay kat rumah untuk dua minggu atas sebab wabak Covid-19 ni so aku ada masa lebih untuk berkarya. 

Cerita ni berlaku pada Tahun Baru haritu. Kami empat orang kawan baik plan nak pergi "Playing Tourist" dekat area KL je. So. lepas buat research tempat yang menarik di KL. Kita decide untuk ke Pasar Seni. 

Eh jap, takut lupa. Kenalkan diri dulu. Kami adalah Syaza, Nano, Zeyy dan Syue 😊

DARI KIRI: SYUE, NANO, SYAZA, ZEYY


Pada haritu, kita orang pilih cafe yang bernama LUCKIN KOPI yang terletak Petaling Street. Berdekatan dengan Balai Polis Kuala Lumpur. Sebenarnya cafe ni agak famous. Ramai blogger ada cerita pasal cafe ni.



Jap, sebelum tu nak pesan ni. Korang jangan nak pergi masa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ni sebab tak dibenarkan dan kedai pun tak bukak guys. Tunggu lah nanti keadaan dah reda, boleh lah kita serbu ramai-ramai. InsyaAllah.

Sambung balik, kita orang pergi sini naik train sebab masa tu first time pergi dan masih tak berapa sure kedai ni terletak dekat mana. Jalan kaki dalam 5 minit dari train station Pasar Seni. Tak jauh pun sebenarnya, kalau korang tak sesat lah macam kitorang. Kalau nak bawa kereta pun boleh tapi parking sangat limited. Ada open parking betul-betul depan kedai tapi harga agak mahal. RM5 / hour (Weekdays) dan RM10 / 2 hours (Weekends).

So, for first timer ni. Agak terkejut dengan sistem yang cafe ni buat. Terlalu ramai yang berkunjung masa ni. FULL HOUSE BABE!!! Semua kena tunggu turn dan best part is, cafe ni sediakan "Que number" so semua orang tak berebut dan bergaduh.

As I said, memang ramai gila orang kat cafe ni sampai kita orang dapat meja dekat laluan masuk dan keluar tapi kita orang tak tolak. Layankan je janji boleh enjoy the food kan? 




Bila first time datang ni, mula lah nak rasa semua benda kan? Kita orang pun masing-masing order makanan yang kita nak makan.

NI LIST MENU KAMI

Kita orang ni masing-masing gila kan udang dengan petai so itu lah yang kita orang order. Dia buat pula set. Ada side dish lagi murah so kita bedal je lah. Asalkan sedap.

NI PESANAN KAMI UNTUK EMPAT ORANG

SIGNATURE COFFEE. (I)POH, (M)ELAKA & (K)UALA LUMPUR
 Signature Coffee dia ni sumpah sedap gila. Korang memang kena try!. Review ada di VLOG aku ya. Boleh usha kat sana.

AIR BATU CAMPUR (ABC)

CENDOL

Main menu kami makan sorang satu. Macam aku sendiri makan nasi lemak sambal petai. Roti Banana Nutella, Desert dan Signature Coffee tu kami share je sebab portion dia besar gila. Tak mampu nak habis sorang. Kalau korang mampu makan sorang, kami tak halang. Silakan!

Kalau part harga tu aku tak ingat sebab resit dah tak ada. Tapi korang boleh usha Vlog aku yang ni 👉 2 Tempat Wajib Pergi di Kuala Lumpur untuk tahu lebih details lah.

Nak dijadikan cerita, baru-baru ni pun kitorang ada pergi lagi sekali ke Luckin Kopi ni sebelum Perintah Kawalan Pergerakan ni diumumkan. 

Tapi plan asalnya nak pergi breakfast je tapi macam jadi 'Brunch' pulak masa ni.

Masa ni aku bijak sikit lah. Aku tangkap gambar satu-satu makanan untuk korang. 

Kalini punya makan memang sumpah berbaloi-baloi. Aku ikut kebanyakan orang share kat Twitter / Blog. So aku try menu "Must Try" dia. Alhamdulillah sangat-sangat puas hati sebab portion dia sangat besar dan boleh kongsi je sebenarnya. Aku tak habis makan sorang weh!


KOPI KAW- TERBAIK GUYS. MUST TRY! 👍

SPICY SALTED EGG CHICKEN - RM 11.90 

LUCKIN TOAST - RM 12.90

CHEESY INDOMEE - RM14.90

BANANA NUTELLA TOAST - RM4.90

Bila dah sampai sini, jangan lah terus balik. Jalan-jalan lah dulu area situ sebab belakang cafe ni ada 'Art Street' dan selang beberapa kedai ada kedai Beryl's Chocolate. 

Dear chocolate lovers, this is for you 😀

NI KEADAAN BELAKANG KEDAI


Kami sempat lah bergambar kat belakang ni tapi tak banyak sebab terlalu ramai orang masa ni.



Oh by the way, dalam kedai dia ni pun cantik juga untuk bergambar tau. Boleh lah tambah koleksi gambar korang 😝





Nak share sikit dengan korang keadaan kedai chocolate tu. Kitorang sempat singgah dan shopping chocolate sikit untuk diri masing-masing.

PINTU DEPAN BERYL'S CHOCOLATE

DALAM BERYL'S CHOCOLATE

Dalam Beryl's Chocolate ni, ada jual air juga. Masuk-masuk kedai je bau coffee. Ada jual coffee dan air chocolate semua. Korang wajib pergi dan rasa. 

Maaf tak banyak gambar yang kitorang ambil sebab terlalu fokus buat VLOG. Kalau korang nak tau details. Boleh lah tengok kat VLOG aku. 

So, ni je lah yang aku boleh share buat masa ni. Nanti ada masa aku share lagi cerita aku pergi jalan-jalan ya. 

Bagi korang semua, faham kalau korang rasa teringin nak try makan kat sini tapi buat masa ni apa yang kita boleh buat adalah sentiasa berada dirumah dan berdoa semoga wabak virus ni terhenti dan for better Malaysia. Aameen!! 


No comments:

Luckin Kopi @ Petaling Street, Kuala Lumpur

Assalamualaikum, welcome back to my blog. Maaf lama tak berkarya. Ada content tapi tak ada masa nak menulis. So memandangkan kita semua...